Liten bok av kuvert och SteamPunk

Jag har gjort ännu ett minialbum av Graphic45's papper SteamPunk. Denna gången använde jag vanliga bruna C5 kuvert.

Skär bort fliken på kuvertet och dela det mitt itu.





Skär ut remsor ut tex cardstock som är 3 cm breda och lika höga som ditt kuvert.
Det går åt en remsa till två sidor i din bok. Biga remsorna på mitten.



Remsan fungerar som ihopbindning av boken. Limma remsan 1 cm in på varje kuvert. Det blir 1 cm av remsan som sticker ut och detta är för att boken ska kunna växa i ryggen eftersom att boken blir tjock när man dekorerar. Förtsätt så här med så många sidor du vill ha i din bok.



Till pärm fram och bak kan man gärna använda ett kraftigare papper eller kartong. Nu är det bara att börja klä och dekorera din bok. Lämna gärna kvar öppningarna i kuvertet så att du kan sätta tags där i. Jag har i denna bok använt vitt papper till remsorna och dessa har jag distressat med Walnut Stain innan jag klätt sidorna för att inte glipan vi bokvecket ska lysa vitt.

 













Ryggen sätter du på sist för den måste man mäta beroende på hur många sidor du har och hur mycket dekorationer du har. Till rygg använder du förslagsvis cardstock. Innan du limmar på den så kan du biga den varje 0,5 cm så att den börjer sig fint runt bokens rygg. Limma fast 1 cm in på fram och bakpärmen och din bok är färdig.

Lycka till !

Kram Lotta

Kommentarer :

#1: Therese

Lövely!

Kram

skriven
#2: annkan

Underbart vacker!!!

skriven
#3: Nancy

Wow såå fint och de verkade ju faktiskt inte så svårt... fast riktigt så fin som din kommer den nog inte bli men jag ska prova.

Tack för tipset

Kram

skriven
#4: Tarja Janzen

meeee löööw!

skriven
#5: Matilda

Haft detta inlägg i mina favoriter länge och nu ska jag äntligen prova och göra en sån bok själv! Tack så jättemycket för inspiration och tutorial :)

skriven

Kommentera inlägget här :