En vecka i vårt liv

Jag har sedan nyår sammanfattat varje vecka med 10 bilder. Jag använder en digital mall av Ali Edwards och framkallar sen alla 10 bilderna som en stor med veckonummer och allt. Varje söndag bloggar jag veckan som gått med lite tankar om bilderna och vad vi gjort. Jag har också under året scrappat dessa veckobilder och sätter de i ett särskilt album. Jag scrappar de här layouterna enkelt och det viktigaste är att få med lite text om veckan. Texten plockar jag från bloggen. Oftast skriver jag för hand men ibland printar jag texten.

Här är en vecka i vårt liv scrappat med papper från Making Memories. Jag gillar såna här "färdiga" papper i allmänhet och i synnerhet till mina veckolayouter. Färdiga papper gör det snabbt och enkelt att scrappa och det är ett måste för att få alla 52 layouterna gjorda under året. Jag har inte lust att bara scrappa veckobilder. En annan fördel med just det här papperet är ränderna som underlättar för handskriven journaling. Jag har dekorerat med blommor och swirl från Prima för att lägga till lite mer färg och struktur till layouten.

 

Vill du veta mer om hur man använder en digital mall kan du läsa en artikel på Scrappiz som jag skrivit. Här finns artikeln.

Det är ett hästjobb att dokumentera varje vecka och att hålla ut hela året. Men det är definitivt värt det. Att bläddra i det här albumet med bilder vecka för vecka är en ovärderlig skatt. Jag tar med många bilder som inte godkänns av mitt kritiska öga som framkallningsfoto men det är nedslag i vår vardag och det är det som är syftet med de här bilderna. Det gör inget att de är suddiga eller felexponerade eller knasigt komponerade. Jag har under året som gått insett hur mycket fint som finns i vår vardag och som jag också är tacksam för. Livet snurrar ofta på och dagar, veckor och månader kan bara försvinna. Genom ett sånt här projekt gör det inte det. Livet såsom det är finns dokumenterat. Jag har genom det här projektet lärt mig att leva mer här och nu och njuta av varje vecka som är just mitt liv. Det har gett mig så mycket att jag precis bestämt mig för att fortsätta nästa år men då med en annan mall och antal bilder.

// Malena

Kommentarer :

#1: Anna/AMA

Jag blir alldeles varm av ditt inlägg!

Vilket underbart verk du skapar och jag förstår att det ligger ett enormt engagemang och arbete bakom. Min djupaste respekt och beundran Malena.

skriven

Kommentera inlägget här :