Sommar = Skapande

Jag är också lärare och har en lång ledighet att samla kraft och ork på. Jag har också förmånen att vara hemma med barnen hela sommarlovet. Alla dessa veckor är för vår familje ett samlande av små härliga minnen. Vi brukar inte åka på stora långa semestrar utan vi trivs hemma och njuter av dagen. Även de regniga veckorna lyckas vi fånga en solig stund här och där för ett bad, en tur till blåbärsskogen, fika med vänner, lek med kompisar eller en cykelutflykt.

Sommar innebär mer tid att ta hand om fotografierna genom bildbehandling. Att ta en stund på kvällarna och redigera de digitala minnena från våra vardagliga sommaräventyr ger mig dubbel glädje. Jag får återuppleva det vi nyss varit med om och glädjas åt vad vi har i vår familj. Jag släpar med mig kameran överallt och ibland kan det känns lite jobbigt. Men när kvällen kommer och minneskortet töms så vinner lyckan över besväret. Redigering och beställning av bilder kan bli en oöverstiglig börda som bara skapar stress. Mitt tips är att regelbundet ta tid att gå igenom bilderna. Se till att det blir en mysig stund. Jag tar alltid med mig en stor kopp te, en bit choklad och så pluggar jag in ljudboken i öronen. Njut av stunden med att alla dina underbara minnen från just ditt liv.

Sommar innebär också mer tid för scrappandet. Jag har bjudit in några scrapvänner ett par gånger och vi har suttit i köket medan kvällen sänker sig och bara haft det mysigt. Att kvällen blir sen gör inget när man är ledig och det är inte hela världen om köksbordet ockuperas när det är sommar och man kan sitta ute och äta. Att scrappa mina sommarminnen ganska direkt är också en extra fröjd. Men jag ser alltid till att spara lite till höstens mörka kvällar.



Idag blir det en somrig layout med papper och dekoration från My Minds Eye. Jag har färgat kanten på det grönprickiga pappret med en distressdyna för att fånga upp det röda från fotot och dekorationen. Trädet är en liten overlay som jag fäst med lite dubbelhäftande tejp. Jag har fäst det i nederkanten och sen satt knappar över så att det inte syns. Banden finns hos arkivet och de har jag också fäst med den smala tejpen. En enkel layout med ett härligt minne som gett mig mycket skaparglädje den här sommaren.

// Malena

Kommentera inlägget här :