En ask för t.ex. choklad :)


Små presentaskar kan man sällan få för mycket av. Jag har gjort en väldigt enkel variant som funkar utmärkt t.ex. till några chokladpraliner eller kanske lite hemgjord knäck och kola. Det fina mönstrade pappret kommer från Teresa Collins julkollektion NOËL.





Detta är två askar som jag satt ihop som botten och lock. Till locket använde jag ett fullt 12x12 tumspapper (30,5x30,5cm) och till botten skar jag av ½ tum på varje sida så det blev 11,5x11,5 tum (ca 29x29cm).

Först börjar jag att vika in alla 4 hörn till mitten av arket (samtliga små bilder är klickbara). Ett tips är att använda ett papper som inte är för styvt/tjock. Om man har ett tjockt papper kan det vara bra att ha ett falsben att biga med där man ska vika.



Vik alla fyra sidor på längden mot mitten.

   

Två motsatta spetsar vecklas ut (om man vill kan man sätta lite lim under de invikta spetsarna för att hålla dem på plats bättre)



Res kanterna upp så att de bildar väggar.



Vik sedan in som bilden nedan visar och tryck ner spetsen i botten av asken.

 

Jag gjorde botten av enfärgad cardstock.



Sedan är det bara att dekorera efter eget tycke och smak.


Om man vill se en video på denna ask så finns det en här:

http://www.youtube.com/watch?v=wcJJONJl9uQ&feature=fvw


Lycka till med vikandet!

//Susanne

Kommentera inlägget här :