Pekböcker


Ni som har barn vet att det dräller gamla pekböcker överallt. Sen när barnen blir större och de växer ifrån sina pekböcker så slänger man dem oftast, de är ju så gamla och slitna. Men gör inte det. De kan bli nya fina minnen, små underbara fotoböcker.

Jag älskar att göra om pekböcker. Det är hårda sidor som på en chipboardbok, men den är gratis. Sen är det perfekt för små korta berättelser, tex en helg på landet, ett kalas, en dag på Liseberg. Ett litet minne som går snabbt att scrappa, man gör en bok på en kväll. Me like!
Jag börjar alltid att måla kanterna på boken med akrylfärg, just eftersom det är kanterna som är mest slitna på barnens pekböcker.

Sen klär jag fram och baksida i papper och sen sätter jag nästan alltid en annan färg eller ett annat mönstrat papper på ryggen så att det bryter av lite, det ser mer ut som en riktig bok då tycker jag. Sen är det bara att dekorera sidorna med bilder och papper och framsidan med band och knappar. Använd er fantasi!
Jag håller på med en varsin liten bok till Alex och Timothy just nu. De ska bara handla om vad de gillar just nu. Favoritmat, bästa låt, bästa film, kompisar och kanske nån teckning.


När Timothy slutade på sitt första dagis, så fick vi en cdskiva med bilder från hans dagistid. Bilderna var i dålig upplösning och kunde bara skrivas ut i pyttestorlek, så då satte jag ihop en liten minibok till honom av en gammal pekbok. Och den boken är fortfarande en av hans favoriter och den är fortfarande lika fin efter allt pill och alla år.



Här har jag tagit en minipocketbok med gamla visor och limmat ihop sidor så att varje sida blir jättetjock, målat kanterna, klätt in den i papper och satt i fotografier som Timothy tagit.


Hoppas att jag har inspirerat er till att lägga beslag på era barns gamla pekböcker :-)
Har ni inga barn och inga pekböcker så hittar ni en bra beskrivning här hur ni kan göra egna tjocka härliga böcker.
Beskrivning
Ha det bra!
Mikaela ♥

Kommentarer :

#1: Therese

Åh så fina!!

Kram

skriven

Kommentera inlägget här :