Älskar julen!!!

Jag älskar verkligen julen! Eller är det kanske så att det är planeringen inför julen som jag älskar (förutom själva julafton då:))

Redan i september börjar jag att bläddra i föregående års jultidningar eftersom årets inte har hunnit kommaut  ännu. När de sedan kommer i oktober är jag snabb med att inhandla ALLA. Jag lusläser, viker in kanterna på de sidor som jag ska tillbaka till längre fram när allt det där fina, goda ska göras.

Sedan kommer då dagen när man ska börja att göra allt. Hjälp, är det redan 1:a advent!!! Hur gick det till?!?! Iväg till affären för att köpa färdiggjorda husväggar till pepparkakshuset, slänger även i den färdiga tuben med glasyr i korgen. Äh, vad sjutton en låda med färdiga pepparkakor slinker visst också med. Då är det ju bara att dekorera dom.

Stress, stress, stress hela december sedan. Glöggfester, julbord, för små lucianattlinnen, lussevaka, köruppvisningar, simtänvlingar osv osv..................
Julkorten sitter man sedan uppe halva natten med dagen innan de ska postas. Varför då? Allt för att tjäna 0,50 öre per kort eller? Så räknar jag snabbt ut att jag tjänar 25 kr på detta:) 

I år ska det däremot bli annorlunda eftersom vi  för första gången firar jul i ett annat land. Julbaket började därför  redan förra veckan med lussebullar, pepparkakor och knäck. Barnen var med och fick sätta russin precis där de ville. Ingen mamma som berättade var russinen skulle sitta:)

I år har maken ritat husmallen själv för att sedan tillsammans med barnen baka huset. Och i torsdags så dekorerade de det så jättefint. Degen som blev över (efter mycket i magen) gjorde de så här fina pepparkakor av.





En ängel:)

Jag själv har gjort en massa gott efter att ha suttit och dreglat framför Leilas jul på tv i onsdags. Mums så mycket gott och onyttigt! Avslutade kvällen med att göra goda parmensanchips som är kanonenkla och goda att ha till glöggen.

Riv först ett berg av parmensanost

Lägg de i högar och in i 225 grader i 5-10 minuter

för att bli så här goda!

I slutet på receptet står det "förvara chipsen mellan smörpapper i en lufttät burk" Varför det? Dom ligger väl bra på plåten och lär väl inte bli gamla på någon timme?

Tack alla ni som var på vår klubbkväll i tisdags. Det är så roligt att se att så många kommer varje gång!!! Den här gången så hann vi med att göra både en litet värmeljus dekorerat med pepparkaksgubbar och två olika juletiketter.



Här kommer receptet på de nyttiga knäckpepparkakorna som vi bjöd på under kvällen.

7dl brun farin
3 1/2 dl sirap
1/2 kg smör (obs! ej margarin)
1 msk ingefära
1 msk kanel
3 msk kakao
1 msk bikarbonat
1 3/4 l mjöl (knappt)

"Koka" farin + sirap
Lägg i fettet. Smält.
Låt massan kallna.
Rör ner kryddorna, bikarbonat, mjöl och arbeta degen smidig på bakbord
Rulla till rullar ca 4 cm i diameter (ca 4 st)
Platta till något
Lägg degen kallt (helst till nästa dag)
Skär rullarna i TUNNA skivor
Lägg på bakplåtspapper
170 grader 8-10 min

Mums sedan har du härliga knäckpepparkakor. Jag brukar inte baka ut alla rullar samtidigt utan en rulle åt gången så blir det inte så många på en gång. Degen ger ca 300-350 st pepparkakor.


Kommentarer :

#1: caisa

bilder på allt det fina vi gjorde finns på min blogg ;)



tack för de goda pepparkakorna, best ever!!

skriven

Kommentera inlägget här :